Osmanlı Devleti Ne Zaman ve Kim Tarafından Yıkıldı?

Saltanatın ilgasına geçmeden önce kısaca Osmanlı Devleti’nin yıkılış tarihine değinmek gerekiyor. Genel kaynak­larda Osmanlı Devleti’nin yıkılış tarihi olarak İstanbul’un İti­laf kuvvetlerince işgal edildiği tarih verilir. (İstanbul 1918’de fiilen 1920’de resmen işgal edildi.) Bu, yaygın ama yanlış bir bilgidir. Çünkü Osmanlı Dev­leti işgalden sonra da hukuken ve fiilen yaşamaya devam etmiştir. (Zaten Mondros’a göre işgal, barış antlaşmasına ka­dar sürecek, geçici bir durumdu.) Bir takım kısıtlamalara kar­şın Osmanlı Devleti’nin yasama, yürütme ve yargı makam­ları çalışmaya devam etmiş ve devlet çarkı dönmüştür. Bazı devlet organları ve makamları çalışamaz derecede kısıtlandı­ğında ise Osmanlı Devleti kendisine ait makam ve yetkilen Ankara’ya nakletmiştir.

Ankara’da kurulan Meclis, İstanbul’daki Meclis’in An­kara’ya taşınmış şeklidir. Zaten Ankara’daki Meclis ve Hükümet resmen İstanbul’daki otoriteleri kabul ediyordu; sadece fiilen çalışamadıklarını, esaret altında olduklarını ifade ediyordu. Onların kurtarılması için çalıştığını deklare edi­yordu. Dolayısıyla Osmanlı Devleti, işgalden sonra da huku­ken devam ediyordu, Batılı devletlerle müzakereler yapıyordu ve Ankara tarafından da resmen tanınıyordu… Tartışma, Osmanlı Devletinin fiilen devlettik edip edemediği noktasında idi; hukuken devam edip etmediği noktasında değil.

Dolayısıyla Osmanlı Devleti’nin yıkılış tarihi, İstanbul’un işgaliyle ilintilendirilemez. Osmanlı Devletinin yıkılışı iki hamlede ve iki aşamada olmuştur. Birinci hamlede devletin Saltanat kanadı yıkılmış ve böylece padişahlık kaldırılmıştır (1922). İkinci hamlede ise devletin Hilafet kanadı yıkılmış, Osmanlı’nın ümmet üzerindeki manevi otoritesi ilga edil­miştir (1924). Sonuç olarak, bir bütün olarak Osmanlı Dev­leti’nin yıkılış tarihi olarak 1922 ve 1924 tarihlerini dikkate almak gerekiyor.

Yine genel tarih kitaplarında, Osmanlı Devleti’ni yıkanlar olarak İtilaf Devletleri, hususen de İngiltere gösterilir. Osmanlı Devletini İngiltere öncülüğündeki İtilaf Kuvvetleri yıkmış gibi gösterilir. Osmanlı Devleti’nin yıkılış sürecini bunlar başlatmış olabilir ama resmen ve hukuken Osmanlı Devleti’nin yıkan güç, TBMM ve TBMM’ye hâkim olan odak­lardır. TBMM 1922 yılında Osmanlı Devleti’nin Saltanat ka­nadını; 1924’te de Osmanlı Devleti’nin Hilafet kanadını yık­mıştır. Böylece TBMM, kendisini doğuran ve yetkilendiren gücü, bizzat kendi eliyle tarihe gömmüştür… Bu netice, tari­hin hazin ve ibretlik bir tecellisi olsa gerek.

Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Nasıl Geçildi? – Cemal Fedayi, s.84-85.

Gelen arama terimleri:

  • osmanlı nasıl çöktü
  • osmanlı ne zaman yıkıldı
  • osmanlıyı kim yıktı
  • osmanli nasil yikildi
  • osmanlı devletini kim yıktı
  • Osmanlı İmparatorluğu ne zaman sona erdi
  • osmanlı devleti nasıl yıkılmıştır
  • osmanlı devleti ne zaman yıkıldı
  • osmanlı nasıl yıkılmıştır
  • Osmanlı devleti nasıl yıkıldı

Yazar Hakkında: Yusuf Aslan

Tarih talebesi ve ilme pek meraklı.

Osmanlı Devleti Ne Zaman ve Kim Tarafından Yıkıldı?” için 22 yorum

  • sezar

    (09 Mayıs 2016 - 12:59)

    verdiginiz bilgiler tamamen yanlistir. Mondros ateskes antlasmasini osmanli dedeleriniz imzaladi.ayakta duramayan ve topraklarini kaybeden bir iktidarin yikilmasi ve guclu bir iktidarin ulkeyi yonetmesi sarttir. Bunun yaninda osmanli TBMM yi dogurmamis ve yetkisini vermemistir. TBMM yurekli bir askerin bir onderin bir kurtaricinin kesfidir.

    • Emirkul

      (27 Mart 2017 - 10:05)

      Ne yürekli askermiş ama hala belimizi doğrultamadık. Sizde satılmış dış mihrakların oyununa alet olmuş ülkeyi adeta bildiğiniz satmış kişilere yürekli mi deniliyor.

    • Alper

      (13 Nisan 2017 - 13:59)

      Abdulhamit’i tahttan indirip Mehmet’i kim getirdi iyi arastir ögren.Abdulhamit toprak kaybetmemis bir padisahtir.Ac oku bakalim yönetim bilmeyen Mehmet’i kim getirmiş başa ve kendileri yönetip Osmanlinin parca parca bolunmesine sebep olmuş.

  • meryem

    (09 Mayıs 2016 - 13:20)

    haklisin abi bu nankorler Atamizin bunca emanetini inkar ederler. Kimileri ise abdulhamitin hamidiye alaylarini over. Ancak hamidiye alaylari bir ise yaramamis ulkeyi kurtarmamis. Reformist padisah mahmutta bunca faaliyetleri ile bi sonuca varamamis. TC yi kuran ve bu ana kadar omuzlarda tutan atamizi (ataturk) inkar etmeyin.

    • Mustafa

      (19 Eylül 2017 - 20:34)

      O ata dediginiz kisi vatani satti bandirma vapuruyla cikti samsuna ama o vapuru nerden buldu parayi kim verdi okadar para varsa neden asker yetistirmedi herkes adamligini bilecek

  • sema

    (09 Mayıs 2016 - 13:24)

    aynen Ancak nankorler bunlari kabul etmez Illaki camur atmaktan yanalar.

  • osman

    (09 Mayıs 2016 - 13:31)

    evet osmanli dedelerimiz bir cok islahat ve faaliyette bulunmus ulkeyi kurtarmaya calismis ama nafile bir tek kurtarici vardi (Ataturk)

    • FATIH

      (07 Ocak 2017 - 23:27)

      … 600 Sene Hüküm Etmiştir Dünyaya Sen Daha Neyin Derdindesin Ne Kafası Bu?

    • Emirkul

      (27 Mart 2017 - 10:10)

      Sizinkiler olmasaydı yani dost gibi gözüken düşmanlar. Zaten bu hallere düşmiyecektik. Ama bu halden Allahın izni ile kurtulacağız. Baka kalacaksınız.İslamiyet hakim olacak. Şeriat geri gelecek. Ülke eskisi gibi selamete erişecek. Oyunlarınız bitecek.

  • aldulaziz

    (09 Mayıs 2016 - 13:39)

    ben osmanli tarihinin bircok noktasini ingiliz ve yunan kaynaklarindan arastirdim. Sevdiginiz ataturkun dile getirilmeyen hatalari var.onlari da yazin. Ama mondros konusunda haklisiniz dedelerimiz osmanli padisahlari ulkeden tamamen vazgecmistir

  • Yusuf Aslan

    (09 Mayıs 2016 - 22:40)

    Kabul ediniz veya etmeyiniz, hakikat-i hal budur. Ayrıca okuyun biraz yahu ilk okul bilgileri ile tarih konuşulmaz. Biraz da farklı görüşlere kulak verin ve onları da nazara alarak araştırın. Tek tip kafa ile bir yere varılamaz, bu kafa ile hakikat sevdasına düşülemez. Her görüşü değerlendirin. Mesela yapılan şu yorumlar içerisinde çok saçma ifadeler var. Ama ibret olsun diye onayladım. Okuyun okuyun okuyun. Saygılar.

  • ercan

    (21 Ağustos 2016 - 20:20)

    Ey “Müslümanım ama Atatürkçüyüm” diyen gafil arkadaşlar! Bu iletişim çağında bile utanmadan ve kızarmadan size yalan söylüyorlar. Gerisini varın siz düşünün.

    Kendi batıl davalarını sürdürebilmek için bir asra yakın zamandır sizi aldattılar.

    M. Kemal Atatürk ne antiemperyalisttir, ne de Islam’a hizmet etmiştir. M. Kemal Atatürk ne bizi kurtarmıştır, ne de 7 düvele karşı savaşmıştır. M. Kemal Atatürk ne Yunanlıları denize dökmüştür, ne de düşmanlarımız geldikleri gibi gitmişlerdir.

    M. Kemal’in ordusu Kurtuluş Savaşı’nda yalnızca Yunanlılara karşı savaşmıştır ve bu da aslında “muvazaa”, yani danışıklı idi. Yunanlıların Izmir’i işgal edip Anadolu’yu yakıp yıkarak ilerlemeleri; Osmanlı’yı, Hilafet’i ve Allahu Teala’nın emrettiği Islam kanunları ile yönetilmeyi tarihe gömmek için tertip edilmiş bir oyundu. Anadolu’da kalmak isteyen Yunanlılar neden her yeri yakıp yıksın? Bunun mantıklı bir açıklaması olabilir mi? Anadolu’yu yakıp yıkan Yunanlılardan Lozan’da tamirat parası alınmış mıdır? Lozan’da Yunanistan’dan Harp Tazminatı alınmış mıdır?

    Hayır, hiçbiri alınmamıştır. M. Kemal ve adamları Lozan’da bunları almaktan vazgeçmiştir…

    Artık o taş kafalariniza sokun.. ?

    • Hakki

      (26 Mayıs 2017 - 20:49)

      Yazdigin yazida Ataturk 7 duvele karsi savasmadi bizi kurtarmadi demissin canakkaleye dayanan o yillarin en guclu donanmalari ve 7 duvele karsi kim savasti o zaman erdogan mi kurtardi bizi Ataturk ve silah arkadaslari kurtardi

  • ercan

    (21 Ağustos 2016 - 20:22)

    M.kemal’in müslüman olduğunu” anlatan nutuklar türedi.

     Atatürkçüler ille İslam tartışacaksa hadi gelin Mustafa Kemal’in yıllarca gizlenen konuşmala­rını raflardan indirelim.Göze alabiliyorsanız, O’nun Kazım Karabekir’e “herşeyden önce din anlayışını kaldırmalı­yız” dediğini ortaokul din kitaplarına koyalım. Bir İngiliz yazara söylediği “benim dinim yok. Ba­zen bütün dinler denizin dibine batsın istiyorum” sözlerini Diyanet İşleri Başkanlığı’nın girişine asalım.dediğini

     Can Dündar, 07.01.1995?

  • murat

    (31 Ekim 2016 - 07:24)

    Her kafadan bir ses cumhuriyetle osmanlının nasl bir iliskisi var cumhuriyet osmanliyimi ykti nasl bir bagdasma var cumhuriyet bizimmi

  • Osmanlı

    (09 Aralık 2016 - 16:53)

    Osmanlı devleti tarihin karanlık sularına gömüldü ve bunun tek sebeblisi mustafa kemal ve arkadaşlarıdır türkiye cumhiriyetini kurdular ve osmanlıyı saltanatı ve hakifeli kalsırdılar kanunları birikerine yalaklanmak için düznlediler türkçe diye getirdikleri algebe latin alfebesi getirerek osmanlıyı küçük düşürdüler arapça kuran islam diliydi bunu yapan adam ülkeyi kurtarmamış sadece olan devletin üstüne konmuştur hiç kimse akıl edemiyor mu onca sene osmanlıyı bitirmek sömürge yapmak isteyen dünya hiristayanlar yahüdiler hata bazı müslümanlar hata türk devletleri bile bunca yıl osmanlının kuyuunu kazmış ve osmanlıyı bitirmiş gömüşler napcaklardı toptan soykırım mı asla naptılar m.kemale dediler gel seni başkan yapalım ama türkiyeyi bize bağlı islamdan ızak tmmıyla bitik bi devlet yap bizim siZin kahraman dediğimiz m kemal attatürk de seve seve kabül eti devletine ihanet eti yanına topladıkları bir kaç kendini satmış komutanla bitmiş osmanlıyı tm mıyla yıktı geçti halifeli kaldırdı ve türkiyeyi kurda olay budur bu güne kadarda türkiyeyi türkiye yönetmedi türkiyeyi abd ingiltere vb dış devletler yöneti ta ki akp başa gelne kadar bi kaç cumur başkanı da bu oyunu görmüş türkiyeyi bu bataktan çıkarmaya çalışmıştır ama onlara da ya idam ya darbe ya da zehirlenerek öldürülmüştür son olaylardanda gördümüz gibi ab türkiyeye kapıları kapatı abd feto başkanını vermiyor pyd destekliyor bunlarda mı tesadüf türkiye güçleniyor türkiye artık uyandı ve artık kış uykusundan kaltı artık laf siyil icrat var

    • Osmanli torunu

      (16 Aralık 2016 - 20:10)

      Bi alfabeyi degistirmesi onca insani cahil yapti okuma yazma kabiliyetini aldi ellerinden baska yorumada gerek yok

      • Vural

        (06 Nisan 2017 - 03:04)

        Osmanlının son zamanlarında okuma yazma oranindan haberin yok goygoy yapıyorsun latin alfabesine geçerek öğrenciler tip dilini anladı okuma yazma oranı bir yıl içerisinde osmanli yi 2 ye katladı sizin gibi cahil osmanlı sempatizanları atatürk düşmanları yüzünden yeni nesil osmanlı dusmani olarak yetişecek yapmayın böyle osmanlıda selçuklu devletinin devamında kuruldu şimdi osmanlı hain mi neden selçuklu için son neferine kadar şehit düşmedi devlet kurdu demek gibi savma sizin bu söyledikleriniz

  • Egemen

    (07 Mart 2017 - 21:35)

    Osmanlıyı atatürk yıktı demek selçukluyu osman bey yıktı demek gibi birşey

  • Tuba

    (16 Nisan 2017 - 15:37)

    Size katılıyorum.l?

  • Celal

    (22 Mayıs 2017 - 12:37)

    Anlamadim bir konu var?
    Böyle köse yazalari, dedegim osmanlarin yandaslari ve torunlari . Türkiye cumhuriyeti ve Atatürk “ü nasil yargiliyorlar. , yarin bana sira geldigi zaman, bana de alevi deyerler , beni begenmez, toplumu begenmez, ailemi begenmezler. Atatürk bizi birlestirdi , bu kadar . herkez aklini topalarsin,, Adam olun Mustafa Kemal Atatürk…. bu kadar!!

  • SADIK

    (12 Eylül 2017 - 17:37)

    Selamün aleyküm arkadaşlar tartışmak güzeldir bilmediğini öğrenirsin ama birbirimizi kırmamak lazım bu ülke hepimizin hep birlikte sahip çıkmamız lazım Atatürk de osmanlıda ülkemiz için savaşmiştir ve bugünlere getirmiştirler birlikte şimdi bizim yapmamız gereken millet olarak birlik olmak ülkemizi dahada güçlü yapmak bugibi tartışmalar kimseye faydası yok

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*