Salat, dua ve rahmet anlamlarına gelir. “Allahumme salli ala Muhammed”, yani “Allah’ım, Muhammed’e rahmet buyur” ifadesi de buradan gelmektedir. Salat ibadet anlamına da gelir. Yüce Allah’ın şu buyruğunda geçen “salat” lafzı böyledir: “Onların Beyti Haram’ın yanındaki ibadetleri ıslık çalmaktan …. başka değildi.” (el-Enfal, 8/35) Yine “es-salat” nafile anlamına da gelir. “Ehline namazı emret.” (Taha, 20/İ32) buyruğunda olduğu gibi. Salat, teşbih anlamına da gelir. Yüce Allah’ın: “Eğer o gerçekten teşbih edenlerden olmasaydı” (es-Saffat, 37/143) Yani, musallilerden olmasaydı, anlamı-nadır. Nitekim kuşluk namazını ifade etmek üzere “sübhatü’d-duha” tabiri de buradan gelmektedir. “Seni hamdinle teşbih ederiz.” (el-Bakara, 2/30) buyruğu ile ilgili olarak “namaz kılarız, salat ederiz” şeklinde de açıklanmıştır.
Salat, okumak anlamına da gelir. Yüce Allah’ın şu buyruğunda bu anlamadır: “Dua yaparken, sesini pek yükseltme ve pek kısma da.” (el-İsra, 17/110) Buna göre “salat” lafzı müşterek bir lafızdır. Yine salat içinde namaz kılınan ev anlamına da gelir. Bunu İbn Faris söylemiştir. Salat’ın bu bildiğimiz ibadet için öngörülmüş özel bir isim olduğu da söylenmiştir. Çünkü şanı yüce Allah şeriatsız hiçbir zaman bırakmadığı, namazsız hiçbir şeriat de yoktur. Bu görüşü Ebu Nasr el-Kuşeyri nakletmiştir.
İmam Kurtubi – el-Camiu li Ahkami’l-Kur’an.
Necmeddin-i Dâye [*****] çev. Halil Baltacı Necmeddin-i Dâye (ö. 654/1256) tasavvufun bir din yorumu…
Gazzâlî [*] çev. Osman Demir Gazzâlî (ö. 505/111) Allah’ı bilmenin imkânı ve yöntemi konusunda…
Gazzâlî [*] çev. Mahmut Kaya Te’vilin şartlarını tespit etmeyi ve iman ile küfür arasındaki…
Kilise babalarının en ziyade iltifat ettiği, teolojik ağırlıklı bir anlatıma sahip Yuhanna Incil’inin l’inci Bab’ının…
İçinde yaşadığımız dönemin hakim zihniyetini karak- terize eden en önemli hususlardan biri de, hiç şüphesiz,…
İçinde yaşadığımız dünya, bedensel varlığımız ve duygularımız zamanın eliyle şekillenir. Sabretmeyi, şükretme- yi, iyiliğin ve…