Önde gelen sûfilerden Bayezid-i Bistamî (ö. 878) ilaç yaparken rastladığı bir hekime:
Ey tabib! Sende benim hastalığıma da ilaç var mı? dedi. Hekim sordu: Hastalığın nedir?
Bayezid: Günah hastalığı, cevabını verdi.
Hekim ellerini iki yana açarak: Ben günah hastalığının ilacını bilmem, dedi.
O esnada orada bulunmakta olan meczub bir genç söze karışıp: Baba, senin hastalığının ilacını ben biliyorum, dedi. Bayezid de sevinçle: Söyle ey delikanlı, dedi.
Halkın meczub gördüğü, ancak hakikatte bir irfan sahibi olan genç, günah ilacını şöyle tarif etti:
On dirhem tevbe kökü ile on dirhem istiğfar yaprağı al! Bunları kalp havanına koy! Tevhid tokmağı ile döv! İnsaf eleğinden geçir! Gözyaşlarıyla yoğur! Aşk fırınında pişir! Böylece oluşacak olan macundan her gün beş kaşık al; hastalığından eser kalmaz!..
Bunları dinleyen Bayezid içini çekti ve:
– Senin gibi irfan sahiplerine mecnun/delirmiş diyerek kendilerini akıllı sananlara eyvahlar olsun!, dedi.
Ali Rıza Bayzan-Terapistin Sufi Olursa
Necmeddin-i Dâye [*****] çev. Halil Baltacı Necmeddin-i Dâye (ö. 654/1256) tasavvufun bir din yorumu…
Gazzâlî [*] çev. Osman Demir Gazzâlî (ö. 505/111) Allah’ı bilmenin imkânı ve yöntemi konusunda…
Gazzâlî [*] çev. Mahmut Kaya Te’vilin şartlarını tespit etmeyi ve iman ile küfür arasındaki…
Kilise babalarının en ziyade iltifat ettiği, teolojik ağırlıklı bir anlatıma sahip Yuhanna Incil’inin l’inci Bab’ının…
İçinde yaşadığımız dönemin hakim zihniyetini karak- terize eden en önemli hususlardan biri de, hiç şüphesiz,…
İçinde yaşadığımız dünya, bedensel varlığımız ve duygularımız zamanın eliyle şekillenir. Sabretmeyi, şükretme- yi, iyiliğin ve…
Yorumlar Göster
On dirhem tevbe koku ile on dirhem istiğfar yaprağı al derken on sayısı neyi kastediyor??
Benim anladığım, nasıl ki kür yapmak için aktardan gereken malzemeleri alırsınız ve o malzemelerden kür yaparsınız aynen öyle de gönül hastalığına da merhem yapmak için tövbe ve istiğfar yapmak lazım.Ta ki en sonunda aşk ırmağında coşsun.Yazı da verilen rakam ise mecaz olarak kulllanılmış olabilir..