Zemahşerî demiştir ki,ibadet, itaat ve boyun eğmenin en üst noktasıdır ve sadece Allah’a hastır; Allah’tan başkasına ibadet edilmez ve insanların emir ve yasaklarına itaat anlamında ibadet sözü kullanılmaz.
İşte, ibadet teriminin bu anlamı ve Allah Teâlâ’nın, kemal sıfatlarla muttasıf, yegâne ve gerçek ma’bud olup sayısız iyilik ve nimetlerin sahibi olması sebebiyle biz:
‘’Ancak sana ibadet ederiz ve sadece senden yardım dileriz”(Fatiha,5) diyoruz.
Bu sözün bilincinde olan ve hayatını buna göre düzenleme başarısını gösteren her insan, aynı zamanda kemal-i hürriyyetini de ilan etmiş sayılır.
Ayette, sadece sana ibadet ederim ve yalnız senden yardım dilerim, değil de çoğul olarak “Sadece sana ibadet ederiz ve sadece senden yardım dileriz’’denilmesi çeşitli şekillerde izah edilmiştir. Mesela:
1-Kimileri ister kabul etsin, ister etmesin… Allah, yaratılmışlar’ın hepsınin yegâne ma’budu ve yardım kaynağıdır. 0 nedenle “tüm yaratılmışlar olarak biz…” anlamına gelebilir.
2-Bizim gibi aklı selim ile düşünenler, istisnasız sadece sana ibadet ederiz, demek olabilir.
3-Bu inananlarda bulunması gereken cemaat şuurunun ifadesidir,Yani Allah’ın huzurunda sadece ben değil, din kardeşlerimle beraber biz varız. Birimizin ifadesi hepimiz adınadır, birimize gelmesini istediğimîz yârdim hepimizedir, gibi.
Bu ayet bir de şöyle izah edilmiştir; “Cemi sıygasıyla zikredilen nehbud’deki zamir, üç taifeye işarettir. Birincisi: İnsanın vücudundaki bütün aza ve zerrata racidir ki, bu itibarla şükr-ü örfiyi eda etmiş olur. İkincisi: Bütün ehl-î tevhidin cemaatlerine aittir. Bu cihetle şeriate itaat etmiş olur. Üçüncüsü: Kâinatın ihtiva ettiği mevcudata işarettir. Bu itibarla şerait-i fıtriyye-i kübraya tabi olarak hayret ve muhabbetle kudret ve azametin arşı altında sacid ve abid olmuş olur.(Said Nursi,İşaretul İcaz,21)
Bu noktada bir hususa daha açıklık getirmek isteriz.Biz sadece Allah’tan değil,Allah’ın kullarından da yardım diliyoruz.Çünkü iyilikte ve takvada yardımlaşmamız,bize Allah’ın bir emridir.(Maide 2)
Öyleyse ‘sadece senden yardım dileriz’ sözü ne anlama gelmektedir denilebilir:
Biz biliyoruz ki insanlar, birbirlerine muhtaç olarak yaratılmışlar ve tek başlarına üstesinden gelemeyecekleri ağır işlerinde birbirleriyle yardımlaşmak zorundadırlar. Hiçbir insan diğerinden bağımsız değildir. Yine biliyoruz ki kesin, sınırsız ve yeterli yardım sadece Allah’tan gelen yardımdır. İnsanların birbirlerine yardımı dahi Allah’ın izni, dilemesi ve muvaffakiyetiyle mümkündür. 0 dileyip izin vermedikçe hiçbir kimsenin yardımı kimseye ulaşmaz ya da fayda vermez… İşte bu yüzden biz, yardımın gerçek kaynağının Allah olduğu bilinci ile insanlardan yardım dilediğimiz zaman gerçekte yardımı, sadece Allah’tan istemiş oluyoruz. Bu durum, okuduğumuz bu ayete karşı olmadığı gibi insanlardan yardım istememize mani de değildir.
Ayrıca, bizim hayatımız ve ölümümüz tamamen Allah’ın elindedir. Dilediği her şeyi yapma güç ve yetkisine sahip olan sadece O’dur. İnsanların, birbirine yardımı engellenebilir ama, Allah’ın lütfü ile yapmak istediğini geri çevirebilecek hiçbir güç yoktur.
M.Zeki Duman,5 Surenin Tefsiri
Necmeddin-i Dâye [*****] çev. Halil Baltacı Necmeddin-i Dâye (ö. 654/1256) tasavvufun bir din yorumu…
Gazzâlî [*] çev. Osman Demir Gazzâlî (ö. 505/111) Allah’ı bilmenin imkânı ve yöntemi konusunda…
Gazzâlî [*] çev. Mahmut Kaya Te’vilin şartlarını tespit etmeyi ve iman ile küfür arasındaki…
Kilise babalarının en ziyade iltifat ettiği, teolojik ağırlıklı bir anlatıma sahip Yuhanna Incil’inin l’inci Bab’ının…
İçinde yaşadığımız dönemin hakim zihniyetini karak- terize eden en önemli hususlardan biri de, hiç şüphesiz,…
İçinde yaşadığımız dünya, bedensel varlığımız ve duygularımız zamanın eliyle şekillenir. Sabretmeyi, şükretme- yi, iyiliğin ve…