Hz.Peygamber’in Zeyneb İle Evlenmesi Meselesi
Ahzab,37.Ayet Meali:
“Biz bunu, evlatlıkları hanımlarını boşayıp onlardan arzularını gidermeyi sona erdirdiklerinde evlatlıklarının eşleriyle evlenmeleri hususunda inananlar için bir sakınca olmasın diye yaptık. Böylece Allah’ın buyruğu yerine getirilmiş oldu.”
Ayette açıkça ifade edilen bu gerekçeden de anlaşılıyor ki, Hz. Peygamber’in Zeyd’in boşadığı Zeynep ile evlenmesi, kendi arzusuyla değil, tamamen Allah’ın izni ve iradesi dahilinde ve yanlış bir telakkinin toplumdan kaldırılması içindir. 0 halde bu evliliğin sebebi olarak uydurulan yakışıksız sözlerin tamamı yalandır.
Bir çok tefsirde yer verildiğine göre, güya bir gün Rasulullah (s.a.v.) Zeyd’le görüşmek için evine gider. Zeyd evde olmadığı için Peygamber’i, üzerinde dekolte bir kıyafetle Zeynep karşılar ve içeri buyur eder; 0 da bu teklifi kabul etmez ve geri dönerken “Kalplerin çeviricisi Allah’ım sen ne yücesin!” der. Zeynep de bunu işitir ve kocası eve geldiğinde bunları ona anlatır. Bu sözden Zeyd, Rasulullah’m Zeyneb’e gönlünün düştüğünü anlar ve Zeyneb’i boşayarak Peygamber’in onunla evlenmesine imkân tanır.(Zamehşari,Keşşaf,3,427…)
Kanaatimizce, özet halinde naklettiğimiz bu sözler bir çok yönden doğru sayılamaz. Bize göre en önemlisi de şudur: Bu sözleri doğru sayanların dediği gibi, “Evet” Hz. Peygamber de insandır. Bir insanın, evli olmayan bir kadına gönlü düşüp, aşık olması da insani bir duygunun sonucudur ve tabiidir. Fakat bu doğal durum düşünülürken çok önemli olan bir ilke de gözden uzak tutulduğu kanaatindeyiz. Şöyle ki, Hz. Peygamber de bir insandır. Her insa-
insani niteliklere 0 da sahiptir. Bunun aksini söylemek hem realiteye hem akla ve hem de Kur’an’a aykırı söz söylemek olur.Fakat ya gözardı edilen ya da bilinmeyen bir gerçek daha var.Şöyle ki;Hz Peygamber insandır, ama 0, herhangi bir hikmet ve kitap verdiği üsve-i insanlar arasından seçilmiş bir peygamberdir.Vahiy süreci boyunca eğitilmiş, Allah’ın tavsiye ettiği ahlak ile ahlaklanmış,insani nitelikleri ve ahlaki güzellikleri
bakımından bir insanın ulaşabileceği en üst düzeye yücelmiş zirvedeki mükemmel bir insandır. Normal insanlardan beklenebilecek nefsi arzu ve şehvetle ilgili bir durumu O’ndan da beklemek ve bunu böyle mümtaz bir şahsiyete yakıştırmak, bizce en iyimser tahminle, O’nu tanımamaktan doğan büyük bir saygısızlıktır. Ayrıca boşanacağı bilinse bile, henüz boşanmamış olup bir başkasının taht-ı nikâhında bulunan bir kadına gözü ve gönlü, düşerek aşık olmak ve bunu bir biçimde açığa vurmak iffetsizlik olmaz mı? Dinen haram değil mi? Bu, O’nun sahip olduğu yüksek seciyesine, ilmine ve hikmetine nasıl yakıştırılabilir! İşte bu gerekçeyle biz, “İçinde gizlediği şey Zeyneb’in aşkı, ona duyduğu sevgisidir.” sözünü asla doğru bulmuyoruz! Bunu bir düşüncesizlik olarak değerlendiriyoruz.
M.Zeki Duman – 5 Surenin Tefsiri